Valentijnsviering: een zegen voor iedereen

14 februari is bekend als dé dag van de liefde. Voor de protestantse Oosterkerk te Capelle aan den IJssel de reden om een valentijnsviering te organiseren waar iedereen een zegen kan komen vragen over hun relatie.

Dominee Ruben Schep kwam op het idee voor een speciale viering op Valentijnsdag door een gesprek met Remco en Esther Jessen. Remco heeft twee kinderen uit een eerdere relatie en Esther is getrouwd geweest. Sinds 2017 hebben zij een geregistreerd partnerschap en inmiddels samen een zoontje. Remco: "We wilden in de kerk een zegen vragen over onze relatie. Het is onze intentie om te trouwen, maar dat zit er financieel nog niet in. We wilden God op deze manier nu al bij onze relatie betrekken."

[Tekst gaat verder onder video]

Schuld of schaamte

Dit gesprek was voor Schep de aanleiding 'om een ritueel te bieden aan die mensen die niet beantwoorden aan het standaard plaatje dat met Valentijnsdag vaak naar voren komt, of waar we als kerk aandacht aan besteden'.

Schep: "We zien dat mensen in de kerk wel om een zegen over hun relatie vragen als ze voor het eerst trouwen. Steeds meer Nederlanders trouwen echter niet, of hebben meerdere relaties in hun leven. Vaak gaat dit gepaard met gevoelens van schuld of schaamte. Als kerk laten we hier een pastorale vraag liggen.”

Valentijnsdag 2018 was het de eerste keer dat de Oosterkerk dit organiseerde. Zowel ds. Schep als ds. Hoekstra gingen voor in deze viering. Ze hadden een liturgie ontwikkeld met een gezamenlijk begin en eind met in het hart ruimte voor stellen om na een kort gesprek elkaar beloften te doen en gezegend te worden. Schep: “We vonden het best spannend. We wisten niet hoeveel mensen hierop af zouden komen."

Vorig jaar bezochten allerlei koppels deze viering: een ouder stel dat elkaar na een scheiding en overlijden van de partner had ontmoet. Een stel dat dertig jaar getrouwd was en opnieuw een zegen kwam vragen. Eén koppel reisde zelfs anderhalf uur om deze speciale viering bij te wonen. Na afloop dronken ze champagne met elkaar.

Liefde en trouw

De predikanten benadrukken dat deze viering geen alternatief is voor het kerkelijk huwelijk. Zo zien Remco en Esther dat ook. Remco: "Ik zie het huwelijk als een verbintenis. Dat gaat verder dan het vragen van een zegen."

Schep: "We willen mensen ritueel sterken en hen helpen vast te houden aan de liefde en trouw. We zien de zegen die we uitspreken dan ook niet zozeer goedkeuring van de relatie, maar wel als teken van Gods aanwezigheid in de liefde die zich soms niet houdt aan wat wij sociaal wenselijk vinden. Juist ook in gebrokenheid wil God met zijn genade aanwezig zijn."

Remco en Esther vinden het mooi dat de kerk op deze manier betrokken wil raken bij mensen. Remco: "Je neemt je verleden met je mee. De kerk is een plaats waar je opnieuw mag beginnen. Esther was in verwachting tijdens de zegen, dus onze zoon is meteen ‘meegezegend’. Inmiddels hebben we hem ook laten dopen."

Foto: KRO-NCRV