Project ‘Jij hoort in onze klas …’

Basisscholen in Rotterdam besteden elk jaar op bijzondere wijze aandacht aan de Jodenvervolging die ook in deze stad heeft plaatsgevonden. Zo ook dit jaar.

Waar destijds Loods 24 stond, staat nu een monument met 687 namen van Joodse kinderen die in 1942-1943 weggevoerd en vermoord zijn. Loods 24 was de plek waar de Joden uit Rotterdam en omgeving verzameld werden om naar Westerbork of elders te worden getransporteerd. Het monument is te vinden aan de Spoorweghaven, ter hoogte van het Poortgebouw aan de Stieltjesstraat.

Onderzoek

Bij het project ‘Jij hoort in onze klas’ kiezen leerlingen een aantal namen van Joodse kinderen die op het kindermonument staan en gaan vervolgens op onderzoek uit. Waar hebben deze kinderen gewoond? Staat dat huis er nog? Hoe oud waren zij? Wat is er met hen gebeurd? Waar ligt Westerbork en wat gebeurde daar? Hoe ging dat allemaal? Waar ligt Auschwitz of Sobibor? Hebben de kinderen ondergedoken gezeten? Zijn ze dan verraden? De onderwijswerkgroep van de stichting Loods 24 en Joods Kindermonument heeft met hulp van het Stadsarchief vele gegevens en verhalen boven tafel gekregen.

Bijzonder steentje

Via websites en informatiemappen kunnen de leerlingen inmiddels veel te weten komen over de geschiedenis van de Joodse kinderen. Soms doet zich dan iets heel bijzonders voor: ‘Juf, juf… kijk… dit meisje woonde in mijn huis, daar woon ik nu!’, roept een leerling verbijsterd uit. De kinderen maken foto’s van de woning of krijgen via het Stadsarchief nog een foto van vroeger. Ze verwerken alles in gedichten, verhalen of een tekening. Voor ieder Joods kind wordt tenslotte een bijzonder steentje gemaakt met de naam erop … Op school wordt een tentoonstelling ingericht: een vitrine waarin de steentjes met de namen van de Joodse kinderen een plaats krijgen, want ‘zij horen op onze school en in onze klas’.

Excursie

Ten slotte wordt een excursie gemaakt naar het kindermonument. Kinderen zoeken de namen van ‘hun’ kinderen en leggen er een bloem bij, een steentje of een briefje. Er wordt een gedicht voorgelezen, soms wordt er ook gezongen of iets verteld over één van de kinderen. Zo staan de Rotterdamse kinderen van nu stil bij de dood van al die Joodse en Roma-kinderen van toen, iets wat nog altijd niet te bevatten is.

Handreiking
Leerkrachten die het project willen introduceren in hun klas kunnen een gratis handleiding bij het project downloaden met allerlei suggesties. Ook wordt daarin nadrukkelijk stilgestaan bij racisme en antisemitisme in onze tijd. In Rotterdamse multiculturele klassen blijkt discriminatie voor sommige kinderen dagelijkse werkelijkheid.
Meer informatie: www.loods24rotterdam.nl

Tekst: Arie de Bruin (voorzitter van de werkgroep Onderwijs van stichting Loods 24 en Joods Kindermonument)

Dit artikel komt uit het juninummer van Kerk & Israël Onderweg.

Terug naar overzicht