Dat smaakt naar meer: prikkelen, verrassen en confronteren

Tijdens de Open Monumentendag en de Kerkproeverij bezoeken veel mensen de kerk. Hoe zorg je ervoor dat ze naderhand nog eens terugkomen?

Leren van de Museumweek

Kerken kunnen misschien wel een voorbeeld nemen aan musea, die tijdens de Nationale Museumweek nieuwe bezoekers proberen te verleiden tot frequenter museumbezoek. Mirjam Moll, manager Promotie & Platform bij de Museumvereniging, vertelt over een bijzondere campagne.

‘We hebben het museumweekend 33 jaar lang georganiseerd. We merkten echter dat daar vooral museumbezoekers op afkwamen die hun bezoek uitstelden omdat het in dat weekend gratis was. We besloten het daarom anders aan te pakken. Dit jaar organiseren we voor de vierde keer de Nationale Museumweek. Tijdens die week willen we zo veel mogelijk nieuwe bezoekers prikkelen, verrassen en confronteren met al het moois dat in de musea te zien is. Daarom laten we ons vooral buiten het museum zien en horen.’

Hoe bereikt u die mensen?
‘Er zijn ruim vierhonderd musea in Nederland, dus er is er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Misschien is dat niet altijd bekend, vandaar dat we van ons laten horen op sociale media en online. Daarnaast hebben we de campagne ‘Ons Echte Goud’. We kiezen ieder jaar pronkstukken die we op een bijzondere manier tot leven brengen. Zo hebben we een 16-eeuws mesheft uit het Zeeuws Museum als 20 meter hoog gouden standbeeld op de markt in Middelburg gezet. Zoiets moet je natuurlijk meerdere jaren doen, om in het geheugen van mensen te belanden en om op de lange termijn binding met museale collecties te krijgen.’

Hoe verleidt u die nieuwe bezoekers tot meer?
‘Mooie tentoonstellingen zijn de basis, maar we proberen ook extra aantrekkelijke activiteiten te organiseren. Het publiek wil graag iets persoonlijks ervaren of beleven. Dus in de musea worden rondleidingen en kijkjes achter de schermen gegeven. Uit onze onderzoeken blijkt dat mensen het steeds belangrijker vinden om samen op pad gaan. We zien ook dat spellen het goed doen, zoals het museumdobbelspel in het Kröller-Müller Museum. Dat is voor alle generaties. Overigens zien we ook dat bezoekersaantallen in musea toenemen en dat het publiek breder wordt. Onder Museumkaarthouders zijn de verschillende lagen uit de samenleving steeds beter gerepresenteerd. Geweldig.’

Hebt u tips voor kerken?
‘De mensen die al naar de kerk gaan zijn natuurlijk je ambassadeurs: zet die in. Ik kan me goed voorstellen dat je hen vraagt om eens iemand mee te nemen die niet of zelden naar de kerk gaat. En trek ook samen op als kerken, organiseer een gezamenlijk evenement dat ervoor zorgt dat je een week of een weekend lang zichtbaar bent in de publieke arena. Kies gezamenlijk een hashtag en gebruik die op social media. Sla de handen ineen!’
Kijk voor meer informatie op www.nationalemuseumweek.nl.

Kerkproeverij

Minstens 450 kerken van allerlei kerkgenootschappen hebben vorig jaar meegedaan aan een uniek experiment: de eerste Nederlandse Kerkproeverij. Kerkgangers nodigden vrienden, buren of collega’s vrijblijvend uit mee te gaan naar een kerkdienst. Dit jaar is de kerkproeverij in het weekend van 15 en 16 september. Nynke Dijkstra-Algra van het team Missionair Werk van de Protestantse Kerk deelt een aantal ervaringen na de kerkproeverij vorig jaar.

  • Trek de stoute schoenen aan. Dijkstra-Algra: ‘De ervaring leert dat mensen het helemaal niet gek of raar vinden om uitgenodigd te worden. Het zijn eerder de mensen uit de kerk die niet opdringerig willen zijn en daarom twijfelen om iemand uit te nodigen.’
  • Wees niet bang dat uw genodigde niet komt. Uit een enquête is gebleken dat één op de drie mensen gehoor gaf aan een uitnodiging. ‘Maar’, zegt Dijkstra-Algra: ‘het succes ligt niet bij het aantal mensen dat komt, maar bij de gesprekken die ontstaan rond de uitnodiging.’
  • Probeer de uitnodiging persoonlijk te maken. Een flyer door de brievenbus zal waarschijnlijk minder goed werken. Dijkstra-Algra: ‘Persoonlijk uitnodigen gaat net een stap verder.’
  • U staat niet alleen. Of zoals Dijkstra-Algra zegt: ‘Dit is een landelijke campagne, we doen het met z’n allen.’ Kijk bijvoorbeeld eens op kerkproeverij.nl, waar u zich ook kunt inschrijven voor een nieuwsbrief. Kijk voor meer campagnematerialen op raadvankerken.nl.

Open Monumentendag

Kerkt uw gemeente in een monumentaal gebouw? Van de 2.217 kerkgebouwen binnen de Protestantse Kerk in Nederland heeft maar liefst 56 procent een monumentenstatus. In het weekend van 8 en 9 september is het Open Monumentendag, een kans om bezoekers kennis te laten maken met uw kerkelijke gemeente. Dit kunt u doen om van hun bezoek net iets meer te maken:

  • Organiseer een fotografiewedstrijd. De mooiste foto’s van de kerk worden geëxposeerd.
  • Nodig bezoekers uit voor een bijzondere kerkdienst en maak bijvoorbeeld een koppeling met de kerkproeverij in het weekend van 15 en 16 september.
  • Nodig een kerkelijk koor uit om te komen zingen tijdens de Open Monumentendag of vraag een organist om te spelen.
  • Zoek op tijd contacten met plaatselijke media om activiteiten in uw kerk aan te kondigen.

Dit artikel is eerder verschenen in het meinummer van woord&weg. Meer lezen over zichtbaar zijn als kerk? Neil Pugmire schreef een boek vol praktische adviezen en inspirerende voorbeelden: Kijk, de kerk!

Lees ook:

Terug naar overzicht