Campagne 'Geloven doe je in de kerk?'

Tijdens de maand van de spiritualiteit (start 13 januari 2017) lanceert de Protestantse Kerk in Nederland een publiekscampagne met als thema ĎGeloven doe je in de kerk?í

Kerk alleen voor gelovigen?

Mensen die interesse hebben in zingeving, komen niet naar de kerk. Ze denken namelijk dat ze gelovig moeten zijn om te mogen komen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Protestantse Kerk in Nederland. Iedereen is welkom in de kerk. Gelovig of niet-gelovig.

Het beeld dat je gelovig moet zijn om naar de kerk te mogen komen, wil de Protestantse Kerk in Nederland bijstellen. Daarom lanceert de Protestantse Kerk in de maand van de spiritualiteit (januari 2017) de campagne ‘Geloven doe je in de kerk?’. 

Natuurlijk is de Protestantse Kerk een geloofsgemeenschap die samenkomt rond de Bijbel. Daarom is de kerk ook een plek waar mensen nadenken over het leven, waar ruimte is voor troost, verwondering en twijfel, en waar helpen vanzelfsprekend is. En soms ook gewoon een plek om te onthaasten. Je hoeft geen gelovige te zijn om te mogen komen. Iedereen die geïnteresseerd is, is welkom. 

Maand van de spiritualiteit

In de maand van de spiritualiteit (januari/februari 2017) start de Protestantse Kerk de campagne ‘Geloven doe je in de kerk?’ Op het campagnemateriaal staan leden van de Protestantse Kerk met een uitspraak die bij die persoon past. Er worden posters en reclamezuilen gemaakt met de slogans:

  • Geloven doe je in de kerk? Nadenken ook.
  • Geloven doe je in de kerk? Onthaasten ook.
  • Geloven doe je in de kerk? Verwonderen ook.
  • Geloven doe je in de kerk? Twijfelen ook.
  • Geloven doe je in de kerk? Troosten ook.
  • Geloven doe je in de kerk? Helpen ook.

Meedoen is eenvoudig

Voor een gemeente is het heel eenvoudig om aan te haken bij deze campagne. Door het materiaal te bestellen en buiten het kerkgebouw te plaaten, doet uw gemeente al mee. Uiteraard is het goed als er activiteiten in de gemeente plaatsvinden die aansluiten bij het campagnemateriaal. Toch hoeft de gemeente zichzelf niet te veranderen. Laat iedereen die interesse heeft, weten dat hij/zij welkom is.

Bekijk hier al het campagnemateriaal en doe mee! Het materiaal kan ook tijdens de maand van de spiritualiteit besteld worden. Dan haakt uw gemeente gewoon later aan. Ook na de maand van de spiritualiteit is het materiaal bruikbaar.

Getest bij de doelgroep en de gemeenten

De opzet van deze campagne is getest bij de doelgroep (mensen die interesse hebben in zingeving en saamhorighied), communicatievrijwilligers van gemeenten en predikanten. Uit de onderzoeken blijkt dat de campagne aanslaat. De doelgroep gaf zelfs aan dat dit hun beeld van de kerk positief bijstelt. Op basis van de onderzoeken hebben we diverse zaken verfijnd.

Vragen?

Vragen over de campagne? Mail naar Marloes Nouwens.