Contextueel bijbellezen

Pijl naar links Alle trainingen

Deze training geeft een introductie in de methode van contextueel bijbellezen, waarin de teksten weer gaan leven en relevant worden voor het leven van alledag.

Wat levert de training op?

Je doet op een interactieve wijze ervaring op met de methode van contextueel bijbellezen en kunt deze manier van gezamenlijk bijbellezen als facilitator toepassen in het werken met verschillende doelgroepen.

De basisprincipes van het contextueel bijbellezen zijn bruikbaar in de brede praktijk van het kerkenwerk en brengen (nieuw) enthousiasme voor het werken met de Bijbel in groepen. Kortom: de training biedt zowel nieuwe inspiratie als concrete handvatten voor het begeleiden van gezamenlijke bijbelstudie.

Inhoud en opzet

In deze training maak je kennis met een manier van bijbellezen in groepen, die helpt om de tekst dichter bij mensen te brengen en waarmee het gesprek over hun eigen levenservaring (hun context) en de bijbeltekst gevoerd kan worden.

In het programma wisselen bijbelstudies, achtergrondinformatie en reflectie elkaar af. Er wordt een actieve deelname verwacht, waarbij je ook zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van contextuele bijbelstudies. Na de tweedaagse volgt een periode om in eigen omgeving een aantal studies met groepen uit te proberen. Op de terugkomdag worden opgedane ervaringen besproken en wordt aanvullende training gegeven.

Waar en wanneer

De training wordt gehouden op 8 en 9 januari 2024 in het Dominicanenklooster in Huissen, met een terugkomdag in april 2024. Er is plaats voor 8 tot 12 deelnemers. De training wordt gegeven door Hette Domburg en Martina Fraanje en kost € 459,- all in.
SBU 30

Aanmelden

Je kunt informatie aanvragen over en aanmelden voor de training bij Peter Breure, secretaris stichting Contextueel Bijbellezen Nederland, via e-mail: jpebreure@online.nl.

Docenten

Hette Domburg Hette Domburg

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk, 030-8801880 of een email sturen aan info@protestantsekerk.nl.

Bekijk ook