Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus

Pijl naar links Alle trainingen

Vanaf september 2024 start opnieuw het oriëntatiejaar van de Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus. In het veranderende veld van kerkmuziek rust deze breed opgezette cursus deelnemers toe in hun eigen muziekpraktijk. Het oriëntatiejaar is een opstap om de derdegraads bevoegdheid cantor-organist, organist of cantor te halen.

Voor wie

Het oriëntatiejaar is bedoeld voor amateur-(kerk)musici, zoals organisten, pianisten, cantors of leiders van muziekgroepen, of combinaties daarvan. Daarnaast moet je zingen of een instrument bespelen, actief (willen) zijn in een lokale gemeente van de Protestantse Kerk en het verlangen hebben om beter toegerust een rol te kunnen spelen in de eredienst.

Inhoud en opzet

In het oriëntatiejaar zing, speel, verken, ervaar en leer je van en over het brede spectrum van het liedrepertoire in de liturgische context. Zo krijg je een reëel beeld van de breedte van de kerkmuziek en de plek van de kerkmusicus daarin.

Het oriëntatiejaar bestaat uit 3 blokken: Zingen, Vieren & variëren en Spelen. Daarnaast zijn er twee leerlijnen die het gehele jaar een plek hebben. De lesdagen starten met een koorprakticum.

Blok 1: Zingen

Blok 2: Vieren & variëren

Blok 3: Spelen

AMV, Solfège en Hymnologie

Praktijkbezoeken & studiecoaching

De vakken en leerlijnen zijn mix van kennisoverdracht, oefenen van vaardigheden en een koppeling naar de eigen muziekpraktijk en andere muziekpraktijken. Actieve betrokkenheid van deelnemers is een uitgangspunt. Aan het einde van het oriëntatiejaar volgt een afrondende toetsing om te bepalen of toegang tot het volgende jaar passend is.

Zie ook:

Docenten

Een divers palet aan docenten werkt mee aan deze cursus. Onder andere: Peter Ouwerkerk, Oane Reitsma en Wim Ruessink.

Oriëntatiejaar Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus 2024-2025
Het oriëntatiejaar is bedoeld voor amateur-(kerk)musici, zoals organisten, pianisten, cantors of leiders van muziekgroepen of combinaties daarvan die het verlangen hebben om beter toegerust een rol te kunnen spelen in de eredienst.

Data:

14 september 2024
28 september 2024
12 oktober 2024
16 november 2024
30 november 2024
11 januari 2025
25 januari 2025
8 februari 2025
8 maart 2025
22 maart 2025
5 april 2025
10 mei 2025
24 mei 2025

Tijden: van 10.00 - 16.00 uur
Aanmelden mogelijk tot 15 juni 2024

Aanmelden seizoen 2024-2025

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk, 030-8801880 of een email sturen aan info@protestantsekerk.nl.

Bekijk ook