Kerken met Stip lanceert landelijk netwerk voor hulpvragers en -bieders

De vereniging Kerken met Stip zet zich in voor mensen zonder eigen netwerk. Tijdens een symposium op 27 september kunnen kerkelijke gemeenten kennismaken met haar ‘My Home Community’, een landelijk contactnetwerk voor iedereen die hulp nodig heeft of wil bieden.

Verbinding met landelijke kerken

Het symposium - dat gehouden wordt in de Mattheüskerk in Utrecht - staat in het teken van het landelijk contactnetwerk dat Kerken met Stip de komende jaren fors wil uitbreiden. Mgr. dr. Gerard de Korte, bisschop van ’s-Hertogenbosch, en dr. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, zullen het belang van de verbinding van de landelijke kerken met het ‘My Home’-netwerk toelichten. Prof.dr. Thijs Tromp, hoogleraar diaconiewetenschap van de Protestantse Theologische Universiteit, geeft een wetenschappelijke reflectie op de mogelijkheden om het ‘My Home’-concept in de praktijk te brengen.

Een blijvend contact

Tineke van Dijk, voorzitter van de stichting My Home Borger, vertelt tijdens het symposium over de impact van het ‘My Home’-project in het Drentse Borger. Een paar jaar geleden is het ‘My Home’-project daar gelanceerd door de protestantse gemeente. Ook de burgerlijke gemeente is aangesloten. De sociale wijkteams verwijzen deelnemers door. “Het concept is ontwikkeld door de lokale diaconie, om mensen in de omgeving te helpen die sociaal of psychisch kwetsbaar zijn”, vertelt Jan Eerbeek, voorzitter van Kerken met Stip. “Vrijwilligers bezoeken hen, en dat contact blijft. We merken dat kwetsbare mensen een blijvend contact echt nodig hebben. Als vrijwilliger bij My Home draag je eraan bij dat iemand zich gelukkig voelt in het eigen huis en de eigen levenssituatie.”

Kwetsbare mensen bereiken

Kerken met Stip hoopt het ‘My Home’-netwerk uit te kunnen rollen in het hele land. “We hopen dat nog meer kerken aandacht krijgen voor de sociaal kwetsbare mensen in hun eigen buurt”, vertelt Jan Eerbeek. “Er zijn in ons land steeds meer mensen die geen verbinding met iemand hebben. Als kerk is het onze opdracht er voor hen te zijn.” Tijdens het symposium wordt uitgelegd hoe je die verbinding kunt leggen. Eerbeek: “Je hoort meer over hoe je deze kwetsbare mensen kunt bereiken, hoe je erachter komt wie het zijn en hoe je een duurzame verbinding met hen kunt aangaan.”

Voor mensen die niemand hebben

‘Omzien naar mensen die eenzaam zijn en geen eigen netwerk hebben is de core business van de kerk.’ Vanuit die gedachte zet Kerken met Stip zich al jaren in voor mensen die niemand hebben. De vereniging werd in 2004 opgericht door het rooms-katholiek en protestants justitiepastoraat en was in eerste instantie bedoeld om (ex)gedetineerden in verbinding te brengen met kerken, na hun vrijlating. Inmiddels zijn 70 kerken - waaronder veel protestantse gemeenten - aangesloten. “Deze kerken zijn gastvrij, open en hebben vaak veel ervaring met diaconale projecten”, vertelt Jan Eerbeek. Een paar jaar geleden is de doelgroep van Kerken met Stip verbreed naar mensen die door allerlei oorzaken sociaal kwetsbaar zijn.

Programma en aanmelden

Het symposium over de landelijke ‘My Home Community’ wordt gehouden op woensdag 27 september 2023 in de Mattheüskerk in Utrecht, van 10.30 uur tot 15.30 uur. Er is een afwisselend interactief programma met muzikale intermezzo’s. Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met Kerk in Actie.

Deelname is gratis, voor koffie en broodjes wordt gezorgd. Wil je eerst meer informatie? Neem contact op met Jan Eerbeek via 06- 51362783. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar kerken.met.stip@gmail.com.

Adres: Mattheüskerk, Hendrika van Tussenbroeklaan 1a, 3533 SZ te Utrecht